شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ , ۱۱:۴۸:۰۴
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۲/۲/۸ ساعت ۱۳:۲۱
لینک کوتاه مطلب:

در نشست فرماندار شهرستان کامیاران با مدیر کل میراث فرهنگی کرستان مطرح شد: بهره مندی از ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی کامیاران با هدف تولید و اشتغال

روز پنج شنبه 7 اردیبهشت ماه 1402 منصور مهرزاد مدیر کل میراث فرهنگی کردستان به منظور بررسی ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی شهرستان کامیاران با کیوان شافعی فرماندار این شهرستان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری روز پنج شنبه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ منصور مهرزاد مدیر کل میراث فرهنگی کردستان به منظور بررسی ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی شهرستان کامیاران با کیوان شافعی فرماندار این شهرستان دیدار و گفتگو کرد.

 

در این نشست که معاون سیاسی واجتماعی فرماندار ، شهردار کامیاران،  مدیر  میراث فرهنگی کامیاران و کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی نیز حضور داشتند ، فرماندار کامیاران گفت : شهرستان کامیاران با جاذبه های طبیعی و تاریخی منحصر به فرد و وجود افراد فعال در زمینه صنایع دستی به عنوان یکی از قطب های گردشگری و صنایع دستی استان مطرح است.

وی افزود : حفظ و معرفی میراث کهن این شهرستان نیازمند نظارت قوی ، همراهی مردم و تقویت جایگاه اداره میراث فرهنگی است.

شافعی تصریح کرد : از دیگر راههای حائز اهمیت در جذب گردشگر تقویت زیر ساخت ها و فراهم کردن امکانات مورد نیاز حضور مسافران در مناطق هدف گردشگری است که انتظار هست با همکاری بین بخشی ، پیگیری اعتبارات در سطح استانی و ملی و استفاده از توان بخش خصوصی به نتایج مورد انتظار دست یافت.

کیوان شافعی در ادامه با بیان اینکه روستای تاریخی پالنگان به عنوان یکی از مهمترین منطقه گردشگری شهرستان مطرح است خواستار حفاظت لازم از منظر زیبای آن  ،  جلوگیری از ساخت وساز غیر مجاز وغیر اصولی و  ساماندهی دره حسنعلی این روستا شد.

وی سپس اظهار کرد : در بخش مرکزی روستاهای مانند طیانه و سرابکام با جاذبه های طبیعی ، تنگی ور با داشتن کتیبه تاریخی ، کاشتر با جاذبه مذهبی و در بخش موچش  شهر و روستاهای این بخش با جاذبه های طبیعی ، مذهبی و تاریخی می توانند به لحاظ گردشگری مطرح و نیاز به معرفی داشته باشند.

فرماندار کامیاران در ادامه از آمادگی لازم برای هماهنگی بیشتر بین میراث فرهنگی و دیگر ادارات خبر داد و گفت : در راستای تقویت حوزه میراث فرهنگی از توانمندی شهرستان استفاده و انتظار هست اداره کل میراث با بکار گیری نیروی توانمند و پیگیری اعتبارات ملی به این اداره در شهرستان به عنوان یکی اولویت های استان توجه ویژه داشته باشد.

 

منصور مهرزاد مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری کردستان در این نشست از راه اندازی شهرک صنایع دستی در سنندج خبر داد و گفت : شهرستان کامیاران با داشتن تنوع در تولید صنایع دستی می تواند یکی از شهرستان های مطرح استان باشد.

وی با ارائه گزارشی در خصوص سفرهای صورت گرفته به استان افزود : در زمینه جذب گردشگر به استان خوشبختانه موفقیت هایی حاصل شده است و در عید فطر سال جاری بر اساس آمار ورد گردشگر به کردستان روند صعودی داشته است.

وی تصریح کرد : در کنار جذب گردشگر توسعه صادرات صنایع دستی می تواند اهمیت دوچندانی داشته باشد و ما به دنبال استفاده از این موقعیت هستیم تا با ساماندهی صنایع دستی در این زمینه نیز به اشتغال و تولید مطلوب دست یابیم.

مدیر کل میراث فرهنگی خاطر نشان کرد : جذب اعتبارات ملی و استخدام نیروی جدید یکی از مواردی است که به دنبال آن هستیم و کامیاران سهم قابل توجهی خواهد داشت.

منصور مهرزاد به اهمیت اشتغال در حوزه گردشگری وصنایع دستی با توجه به اینتکه چنین اشتغالی پایدار بوده اشاره و تصریح کرد : از هر راهی که با همکاری و همگامی سایر دستگاهها بتواند صنعت گردشگری به عنوان صنعتی سازگار با محیط زیست را رونق و توسعه بخشد و در کنار آن صنایع دستی را شکوفا نماید استفاده خواهیم کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی کردستان در خصوص ساخت و ساز در مناطق گردشگری و ثبت شده در میراث ملی و جهانی بیان داشت : چنانچه خارج از ضوابط میراث و بدون مجوز ساخت و سازی صورت گیرد با توجه به اینکه چنین اقدامی می تواند خطر حذف این مناطق در فهرست میراث  جهانی را به دنبال داشته باشد ارائه خدمات به این افراد ممنوع و با متخلفین برخورد خواهد شد.

 

در ادامه این جلسه فرشاد منبری شهردار کامیاران از آمادگی شهرداری برای اجرای طرح های گردشگری در حومه دریاچه با مشارکت مردم خبر داد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت وجود اقامتگاه متناسب با جایگاه گردشگری شهرستان گفت : طرحی مشارکتی با هدف ایجاد مکانی تجاری و اقامتی در دست طراحی و اجرا می باشد.