شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ , ۱۱:۵۶:۴۶
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۱/۴/۲۲ ساعت ۱۹:۵۸
لینک کوتاه مطلب:

فرماندار کامیاران؛

نقش دهیاران در توسعه و رفاه مناطق روستایی تعیین کننده است

کیوان شافعی فرماندار شهرستان کامیاران درهمایش دهیاران این شهرستان به شرح وظایف دهیاران در محورهای مختلف اشاره کرد وگفت: نقش دهیاران به عنوان نماینده عالی دولت در توسعه روستاها و ایجاد بسترهای لازم به منظور رفاه و آسایش روستائیان تعیین کننده است.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان کامیاران همایش دهیاران این شهرستان در روز سه شنبه ۲۱ تیر ماه در محل کانون ولایت کمیته امداد با حضور فرماندار،  امام جمعه ، فرمانده انتظامی، بخشداران ، شورای بخش ، مدیر بیمه اجتماعی روستائیان ، شورای بخش ورئیس کمیته امداد برگزار شد.

فرماندار کامیاران در این همایش گفت : دهیار به عنوان نماینده عالی دولت و آخرین حلقه نهاد اجرایی پاسخگو به مشکلات و تکمیل کننده زنجیره مردم سالاری در جامعه است.

وی با اشاره به جایگاه و موقعیت دهیار افزود : دهیار از یک سو به عنوان بازوی اجرایی دولت و از سوی دیگر به عنوان مجری مصوبات شورا ، بایستی به منظور توسعه همه جانبه روستا با ادارات ونهادهای  دولتی و شورای اسلامی همکاری لازم را به عمل آورد.

کیوان شافعی در ادامه تصریح کرد : روستاهای کامیاران دارای مزیت های نسبی در زمینه کشاورزی ، باغداری ، دامپروری ، شیلات و گردشگری هستند و از دهیاران انتظار هست با شناسایی کمبودها ، احصاء و جمع آوری مشکلات و ارائه طرح ها و برنامه های خود از این توانمدی ها در جهت اشتغال و کارآفرینی و رونق اقتصادی بهره گیرند.

وی به دیگر وظایف و اختیارات دهیاران اشاره و خاطرنشان کرد : جلب مشارکت مردمی ، تشویق و ترغیب روستائیان در راستای سیاست های دولت ، پیشگیری از مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی ، نظارت بر اجرای قانون و پیشگیری از تخلفات در این زمینه ، جذب وهزینه کرد اعتبارات در محل های مشخص شده ، ارائه به موقع گزارشات ، مدیریت حوادث از قبیل آتش سوزی ، حفاظت از بیت المال ، محیط زیست ، منابع طبیعی و بهره وری صحیح از امکانات و جلوگیری از هدر رفت منابع بخشی دیگر از وظایف دهیار به عنوان مدیر روستاست.

فرماندار کامیاران سپس به اهمیت توسعه ، عمران و آبادانی روستاها اشاره و از دهیاران خواست تمام توان خود را با همراهی شوراهای اسلامی و به همین منظور بکار گیرند.

 

در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین زارعی امام جمعه کامیاران با بیان اینکه همه ما بایستی در هر جایگاهی که هستیم برای جامعه مفید باشیم ،گفت : استفاده درست از موقعیت ها و فرصت ها در جهت خدمت به مردم و کسب رضای خداوند ذخیره ای برای آخرت خواهد بود.

امام جمعه کامیاران به اهمیت جهت دادن کمک های مردمی به سمت نیازمندان اشاره کرد و افزود : یکی از فرائضی که انتظار هست توسط دهیاران و شوراهای اسلامی به آن توجه ویژه شود بحث پرداخت زکات است.

در ادامه بخشدار مرکزی در گزارش گفت : در حال حاضر ۵۷ دهیاری که از این تعداد ۴ دهیاری تمام وقت میباشند در بخش مرکزی فعال هستند.

وی بر لزوم پیگیری مسائل و مشکلات روستاها در زمینه های مختلف ، ارائه به موقع گزارش ها و مدیریت بحران و سایر مواردی که در حوزه اختیارات دهیاری است تاکید کرد.

بخشدار موچش نیز در گزارشی گفت : بخش موچش دارای یک شهر و ۵۲ دهیاری فعال است که از این تعداد ۳ دهیاری تمام وقت است.

وی با اشاره به اهمیت درجه بندی دهیاری ها در تخصیص اعتبارات بر لزوم تلاش دهیاران در جهت ارتقاء سطح دهیاری ها تاکید کرد.

 

بیان مسائل و مشکلات حوزه دهیاری از سوی نماینده دهیاران و روستاها از سوی شورای بخش ، ارائه گزارش خدمات صندوق بیمه اجتماعی روستائیان از سوی مدیر این صندوق و گزارش خدمات کمیته امداد توسط مدیر این نهاد در شهرستان بخش دیگری از برنامه های این همایش بود.